Sales Audit
Mi van a háttérben?
Jelenleg ma Magyarországon közel 900 ezer vállalkozás működik, melyeknek 99%-a minősül mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak. Az értékesítésben eltöltött közel két évtized alatt számtalan olyan cégvezetővel, tulajdonossal találkoztunk, akik megosztották velünk, hogy folyamatosan küzdenek az értékesítés kihívásaival és napi problémát jelent számukra ezek kezelése. Ezek között megtalálható 35 éve működő vállalat éppúgy, ahogy a 3-5 éve működő cégek is.

Nincsen a piacon egy egységes, általános, mindenki számára megoldást nyújtó recept az értékesítés jó működésére. Így adja magát a kérdés: akkor mi lehet a megoldás?
Ma az országban összesen 3 olyan megbízható sales szakember tevékenykedik, akire rábíznánk mi is az értékesítési folyamatainak felülvizsgálatát. A 3 emberből 2 személy nem végez tevékenységet a mikro-, kis- és középvállalati szektorban. Nálunk található az az egyetlen szakember, aki megoldást tud nyújtani ebben Önnek, ha a cége a mikro-, kis- vagy középvállalkozás szegmensben van.
Miről szól a SALES AUDIT?
Az értékesítési audit egy adott vállalat értékesítési folyamatainak, céljainak és eredményeinek átfogó elemzése. Elsődleges célja a hatékonyság növelése, a lehetséges fejlesztési területek azonosítása, illetve a jövedelmezőség javítása.
Értékesítés a mindennapokban
Az értékesítés egy folyamat, melynek során termékeket vagy szolgáltatásokat adnak el a vásárlóknak pénzért. Ez magában foglalja a termékek vagy szolgáltatások bemutatását, a vevők igényeinek megértését, és a vevők meggyőzését a vásárlásra. A cél az eladás, de az igazán jó értékesítők a vásárlói élményt is javítják, hogy a vevők később visszatérjenek.
Az értékesítés az üzleti élet kulcsfontosságú eleme, amelynek során a vállalatok termékeket vagy szolgáltatásokat cserélnek pénzre a fogyasztókkal (B2C) vagy más vállalatokkal (B2B). Az értékesítés nem csupán az eladást jelenti, hanem a vásárlói kapcsolatok kiépítését és fenntartását is. Az értékesítés sikere nagyban függ a termék vagy szolgáltatás minőségétől, a piac dinamikájától, illetve a pszichológiai szempontok is kiemelten fontosak.
Miből áll egy audit folyamat, hogyan képzeljem el?
0. pont: Személyes egyeztetés. Ismerkedés egymással, rövid betekintést kérek cég működésébe, felépítésébe. Az elhangzottakat figyelembe véve az egyeztetés végén választ adok, tudok e segíteni, elvállalom e a projektet. Kizárólag abban az esetben vállalok el projektet, ha az mindenki számára elfogadható feltételekkel jön létre. Hisz az értékesítés is win-win helyzetet kell, hogy eredményezzen, igaz? (ez eddig ingyenes)
1. pont: Megállapodás esetén első lépésként részletesebben feltérképezzük a napi működési folyamatokat, találkozunk a kollégáikkal. A projekt méretétől függően ez heti rendszerességgel, akár heti 2-3 napot is igénybe vehet. A napi ügymenetet és jelenlétünk nem hátráltatja.
2. pont: Az értékesítési folyamat gyenge pontjainak feltárása. Javaslatokat teszünk arra, hogy miként lehet javítani a gyenge pontok hatékonyságát. Jövőbeni célok meghatározása: adott vállalat által kitűzött értékesítési céljai, azok mérésének módja és a célok elérésének hatékonysági mutatóinak elemzése.
3. pont: Értékesítők, eszközök és ösztönzési rendszer vizsgálata.
4. pont: Meglévő stratégia és az alkalmazott módszerek felülvizsgálata. Értékesítési folyamatok és a bizonyos „értékesítési tölcsér”: az értékesítési folyamat minden fázisának (lead generálás, potenciális ügyfelek, ajánlatok elkészítése, szerződéskötés, utánkövetés-utógondozás) elemzése, a tölcsér hatékonyságának vizsgálata.
5. pont: Sales promóciós elemek: promóciós tevékenységek hatékonyságának kiértékelése, a marketingkommunikáció és a kampányok vizsgálata.
Milyen előnyökkel járhat egy együttműködés?
Külső szemlélőként objektívebb képet tudunk adni a folyamatokról és ezáltal eredményesebben azonosíthatjuk a rejtett problémákat. Az audit eredményei alapján konkrét javaslatok születnek a folyamatok optimalizálására és a teljesítmény javítására. Az adott javaslatok tükrében, igény esetén, rendszeres jelenlét biztosítása is megoldható. Szükség esetén az audit eredménye tartalmazza az egyéb területek fejlesztési javaslatait is, mint például marketing, digitalizáció stb. A hatékonyabb értékesítési folyamatok és ezáltal a jobb teljesítmény növeli a vállalat bevételét. A fejlesztés eredményeként a vállalat versenyképesebbé és stabilabbá válhat a piacon.

Az első lépés a felismerés: változtatnia kell, ha változást szeretne elérni. Ha megfogalmazódott már ez a gondolat Önben, érdemes beszélnünk.
Mikor érdemes megkeresnie?
- induló cége van, teljes értékesítés felépítése, árazás kialakítása
- működő cég vezetőjeként szeretné hatékonyabbá tenni az értékesítést
- árazási politika újradefiniálása
- új piacra történő nyitás esetén
- tulajdonosként árbevételt szeretne növelni
- kipróbált már trénereket, „sales specialistákat”, vagy ún. interim „szakembereket”, de velük sem értek el jelentős eredményt
Árazás
Nincs két egyforma projekt. Más a termék, a szolgáltatás, más folyamatok épültek ki az elmúlt években, mások a célok. Éppen emiatt nem dolgozunk ún. dobozos árral ezen a területen. A feladat megismerése után tudunk személyre szabott ajánlatot adni annak nagysága, komplexitása illetve a ráfordított idő ismeretében. Szívesen fordítunk időt a projekt megismerésére és törekedni fogunk egy olyan megegyezésre, mely mindenki számára előnyös és üzletileg jövedelmező.